לחץ על לחצן ESC לפתיחת סרגל הנגישות עבור לתפריט הראשי דלג לתוכן דלג למפת האתר
היום בסינמטקהיום בסינמטק
close
היום בסינמטקהיום בסינמטק
מלך הדרכים: רטרוספקטיבה של וים ונדרס | ינואר-פברואר

מלך הדרכים: רטרוספקטיבה של וים ונדרס | ינואר-פברואר

"מלך הדרכים: רטרוספקטיבה לסרטים המוקדמים של וים ונדרס" הקרנת סרטי הרטרוספקטיבה מתאפשרת הודות למכון גתה תל אביב, קרן וים ונדרס, סינמטק הרצליה.

וים ונדרס נולד באוגוסט 1945, חודשים ספורים אחרי תום מלחת העולם השניה בדיסלדורף. הוא הגיע לתחום האמנות אחרי כמה סמסטרים של לימודי רפואה ופילוסופיה, שבסופם עקר לפריס ללימודי אמנות. בסיומם, בשנת 1967, חזר למינכן ולמד קולנוע וב־1970 החל לביים את סרטו הראשון, "קיץ בעיר. הוא נמנה על הגל הצעיר ששטף את הקולנוע הגרמני בתחילת שנות ה־70 וכונה "הקולנוע הגרמני החדש" שבין במאיו הבולטים נמנו פולקר שלנדרוף, וורנר הרצוג, יוטה ברוקנר, ריינר ורנר פאסבינדר, מרגרטה פון טרוטה ואחרים. יותר מאשר אג'נדה משותפת, ביטאו היוצרים הללו את מורת הרוח שלהם מן הקולנוע הגרמני שהתקיים (בקושי) עד אותה תקופה. עד מהרה פנה כל אחדמהם בכיוונים שונים. אם פאסבינדר יצר קולנוע רדיקלי והרצוג התענין בשאלות קיומיות, ונדרס פנה לעיסוק בנפש האדם, על רקע המציאות הגרמנית והאירופאית של אותם ימים. ונדרס לומד לסגנן את תהיותיו באמצעות ז'אנר המסע – ז'אנר אמריקאי בעיקרו – שבאמצעותו הוא מוביל את גיבוריו, בעיקר גברים שתקנים ומיוסרים דרך נופים הלוקחים חלק פעיל בעלילה. בעבור ונדרס, "הסיפור הוא "המסע והגיבור הוא נוסע, כלומר מי שלעד נמצא בנדודים, חסר מנוח, מבקש גאולה לעצמו". חוסר השקט הזה הופיע בשורה של יצירות מפתח משנות השבעים והשמונים: "חרדתו של השוער", "במהלך הזמן", "מצב הדברים", "פריס טקסס". בין לבין הוא ניסה את אמריקה עם פילם נואר מודרני בשם "האמט", שנעשה תחת מטרית ההפקה של קופולה והסתיים במפח נפש עבור ונדרס.

המחווה שנציג החודש, שלא לחינם הוכתרה בשם "מלך הדרכים" – מתמקדת בפרק הזה בקריירה של ונדרס, ומסתיימת עם סרטיו הבולטים "מלאכים בשמי ברלין" ו"רשימות על ערים ובגדים" – שני סרטים שונים בתכלית המביאים, כל אחד בדרכו, את הקולנוע של ונדרס אל פסגתו. כאן מנסח ונדרס בצורה הטובה ביותר את החזון ההומניסטי של אחווה וחופש באמצעים קולנועיים בשעה שדימוי הדרך מבטא אפשרות של חיבור וידידות ולא של בריחה ובדידות. השינויים הגדולים באירופה ובעולם כולו, שיבואו מיד לאחר מכן, יהפכו את חזונו של ונדרס למציאות.

האחים סקלדונובסקי

20-01-2019 | ראשון
19:00
אולם 1
האחים סקלדונובסקי | A TRICK OF THE LIGHT הבמאי וים ונדרס משלב דוקו-דרמה, תעודה, שיחזור וצילום אקספרימנטלי, בניסיונו לספר את סיפורם של האחים סקלדנובסקי. מתברר שבזמן שהאחים לומייר זכו לתהילת עולם עם המצאתם את הסינמטוגראפ (מכשיר המאפשר תיעוד פוטוגראפי והקרנתו על מסך), בגרמניה הקדימו אותם שני אחים ממציאנים, שפשוט לא הספיקו להפיץ את המצאתם בזמן. ונדרס מספק מחווה לאבות הקולנוע הגרמני. הקרנה חד פעמית
לדף הסרט

פריז טקסס

24-01-2019 | חמישי
20:00
אולם 1
פריז, טקסס | PARIS, TEXAS גבר הלום משוטט במדבריות טקסס, מגיע לחור שכוח-אל ומתמוטט. המסתורין הנוגע לסיבות העלמותו ארבע שנים קודם לכן לא יסתיים גם כאשר ייאסף על ידי אחיו, גם כאשר ישוב ללוס אנג'לס ויתאחד עם בנו הצעיר, גם כאשר ייצא בעצמו לחקור אחר מקומה הנוכחי של אשתו והתפרקות נישואיו. שיא ההרפתקאה האמריקאית של וים ונדרס הוא הסרט הזה, יצירה קיומית שעוסקת במסתרי הנפש הגברית. הקרנה חד פעמית
לדף הסרט

ידיד אמריקאי

4-02-2019 | שני
21:00
אולם 3
ידיד אמריקאי | DER AMERIKANISCHE FREUND גרסתו של וים ונדרס לספרה של פטרישיה הייסמית'. טום ריפלי, פושע אמריקאי שחי באירופה מתפרנס ממכירת יצירות אמנות מזויפות. ידידו הצרפתי מבקש ממנו שימצא עבורו אדם שאינו מוכר למשטרה או לעולם הפשע, כדי שיבצע עבורו שתי רציחות. ריפלי בוחר ביונתן צימרמן, יצרן מסגרות מסודר שחולה במחלה ממארת. הלה מוכן לבצע את המשימה תמורת סכום שיבטיח את עתיד משפחתו. בין שני הגיבורים מתפתחת ידידות מוזרה, מהסוג החביב על ונדרס. הסרט אפוף באזכורים קולנועים מהוליווד ומאירופה, כולל סדרה של במאים שמגלמים דמויות משנה של אנשים מעולם הפשע: פיטר לילינטל, סם פולר, ניקולס ריי. סיקוונס הרצח הראשון במטרו בפריס – 10 דקות ללא מילים – הוא הברקה קולנועית, מפסגות העשייה הקולנועית של ונדרס.
לדף הסרט

רוק, ספרות וקולנוע | אליס בערים | עם בועז כהן

8-02-2019 | שישי
14:00
אולם 1
על המרצה: בועז כהן שדרן רדיו, כותב ומרצה לתרבות יוקרן הסרט: אליס בערים | Alice in the Cities סרטי הנדודים, שנות ה-70 ובמאי גאון שידע איך מעצבים פסקול ואיך ממזגים צליל ותנועת מצלמה
לדף הסרט

טוקיו גה

10-02-2019 | ראשון
19:00
אולם 1
טוקיו גה | TOKYO-GA בסרט אמנותי הדומה ליומן הבמאי וים ונדרס מעבד את חוויותיו מעיר הבירה של יפן. הוא מגיע אל בתי קזינו בלתי חוקיים, גגות של גורדי שחקים, בתי קברות שמשחקים בהם כדורסל ורחובות שרוקדים בהם רוק'נרול. בסרט וים ונדרס משוחח על רגשותיו כלפי הבמאי היפני האגדי והדגול יאסוז'ירו אוזו.
לדף הסרט

מלאכים בשמי ברלין

12-02-2019 | שלישי
20:45
אולם 3
מלאכים בשמי ברלין | WINGS OF DESIRE WINGS OF DESIRE בימוי: וים ונדרס Dir: Wim Wenders משחק: ברונו גאנץ, סולוויג דומרטן, פיטר פאלק על פי תסריט של פטר הנדקה ושלו בונה ונדרס פנטזיה רומנטית שמצולמת בברלין שלפני נפילת החומה. כאילו הייתה המושלמת שבהזיות, בשחור לבן ובצבע, במצלמתו של אנרי אלקאן הותיק. שני מלאכים תוהים על טבעו של האדם ומקשיבים למחשבות בני האנוש קשי היום. הללו אינם יכולים להבחין במלאכים, מלבד ילדים קטנים, שנפשותיהם עדיין טהורות. אחד המלאכים מתאהב באומנית טרפז ומחליט לוותר על חיי הנצח לטובת האהבה. (130 דקות, גרמנית ואנגלית, תרגום לעברית)(130 min., Ger.& Eng., Heb. sub) הקרנה חד פעמית
לדף הסרט

אליס בערים

13-02-2019 | רביעי
20:30
אולם 1
אליס בערים | ALICE IN THE CITIES עיתונאי בשם פיליפ קוטע מסע באמריקה הכפרית. בנמל התעופה קנדי בניו יורק הוא פוגש בחורה גרמנייה ואת בתה הצעירה אליס בת השמונה. אחרי בילוי לילה עם האם בבוקר הוא מוצא פתק שבו האישה מבקשת ממנו לקחת את הבת איתו לאמסטרדם. והיא עצמה תגיע תוך כמה ימים. לאחר שפיליפ ואליס ממתינים לאם לשווא הם מחליטים לטוס לגרמניה ולחפש שם את הסבתא, אולם הם אינם יודעים מהי כתובתה. הרמז היחיד הוא תמונת ביתה של הסבתא.
לדף הסרט

מצב הדברים

27-02-2019 | רביעי
18:30
אולם 1
מצב הדברים| THE STATE OF THINGS מצב הדברים הפיסי והנפשי של צוות הסרטה המצלם בפורטוגל סרט מד"ב ונקלע לקשיים פיננסיים. המפיק עוזב את אתר ההסרטה עם הנגטיבים שכבר צולמו כדי לגייס עוד כסף ולשוב עם מלאי חדש של חומר גלם, אלא שעקבותיו נעלמים אי שם בלוס אנג'לס. מן הרגע בו מחליט הבמאי לטוס לארה"ב ולמצוא את המפיק, מתגלגלת עלילה מהירה, גדושה בהערות סרקסטיות על הוליווד ועל הדרך שבה היא מתעללת ביוצרים, במכוון ושלא במכוון. הקרנה חד פעמית
לדף הסרט