לחץ על לחצן ESC לפתיחת סרגל הנגישות עבור לתפריט הראשי דלג לתוכן דלג למפת האתר
close
8.07.20 8.07.20 - רביעי
דברים שרואים משם: ישראל בעיני במאים זרים | רטרוספקטיבה | 6-30/1

דברים שרואים משם: ישראל בעיני במאים זרים | רטרוספקטיבה | 6-30/1

רטרוספקטיבה באצירת אריאל שוייצר
מהאחים לומייר עד שנטל אקרמן, מאלכסנדר פורד, פייר פאולו פאזוליני, ואוטו פרמינגר עד קלוד לנצמן, כריס מרקר וסוזן סונטאג, "הפרויקט הישראלי" ריתק והעניק השראה לקולנוענים זרים רבים.

האוטופיה של הפרויקט הציוני, כמו חוויית המלחמה שעיצבה את המדינה, דחפו אותם לבקר בארץ ולצלם בה את רשמיהם. לחלק מהם, המסע הזה היה אמצעי לבחון את זהותם היהודית או להרהר על מהותו של זיכרון השואה והקשר בין ישראל לגולה (לנצמן, אקרמן). לאחרים, זו הייתה דרך לעמת את התפיסה המערבית ביחס לישראל עם המורכבות והניגודים הפנימיים שמאפיינים אותה, מעבר לשלל המיתוסים והקלישאות שנקשרים בה לעיתים קרובות (מרקר, פאזוליני).
למעשה, הולדת הקולנוע חופפת לזו של הציונות, והתמונות הנעות הראשונות של ירושלים, מדבר יהודה ויפו מופיעות בסרט של האחים לומייר כבר בשנת 1897 – השנה שבה נערך הקונגרס הציוני הראשון. ככלל, המבט של הקולנוענים הזרים התאפיין מאז באמפטיה רבה, אבל גם בריחוק מסוים. ריחוק זה אפשר להם לעיתים לראות דברים שהבמאים המקומיים לא תמיד ראו: ניצנים ראשונים של קפיטליזם ושל חברה מעמדית אצל מרקר, שאלת השטחים הכבושים העולה בסופו של "למה ישראל" של לנצמן, המשקעים הפוסט-טראומטיים שהותירה מלחמת יום כיפור הנלכדים במצלמתה של סונטאג.

את השאלות האלה, העולות אצל רבים מהם, ניסח כבר ב-1960 כריס מרקר, בסרטו "צד שלישי למטבע" (הנקרא במקור "תיאור של מאבק", על שם הנובלה הבלתי גמורה של קפקא), כשתהה אם הקונפליקט הישראלי אינו קודם כל קונפליקט בין המדינה ובין עצמה: "האם האויב הגדול ביותר של ישראל הינו ישראל עצמה?". דרך מבחר זה של סרטים תיעודיים ועלילתיים, חלקם נדירים, פרי עבודתם של במאים מארצות הברית, צרפת, בלגיה, איטליה, רוסיה ופולין, בוחנת התוכנית את התפתחות הדימוי של ישראל בראי הקולנוע הזר מראשיתו ועד היום.

הרטרוספקטיבה תלווה בהרצאות ובדיונים בהשתתפות במאים, מבקרי קולנוע והיסטוריונים. בערב הנעילה, ב-30 בינואר, יתקיים רב-שיח על הנושא בחסות כתב העת "תקריב", בהנחיית עורך כתב העת, רן טל, ובהשתתפות אוהד לנדסמן, יעל מונק ואריאל שוייצר.
ד"ר אריאל שוייצר הוא מרצה, אוצר ומבקר בכתב העת הצרפתי "מחברות הקולנוע".
תודה מיוחדת למאיר רוסו, מנהל ארכיון הסרטים בירושלים, על עזרתו הרבה בהכנת התוכנית ובהצגתה בצרפת (ספטמבר 2019) ובישראל.
תודה למוזיאון היהודי בפריז.
יוקרנו הסרטים: צד שלישי למטבע, חיי היהודים בא"י, סרטי האחים לומייר בפלסטין, חלוצים, עושה הלהטים, הטל צל ענק, הארץ המובטחת, שם, למה ישראל, אקסודוס, חיפושי אתרי צילום בפלשתינה.