שלושה סרטים ישראליים, שניים מהם כבר יצאו לאור, השלישי ייצא בחודש יוני, ראויים לתשומת לב מיוחדת ולמאמרים נפרדים שיעסקו בכל אחד מהם בנפרד. הסרט של איתן גרין, "בתי, אהובתי", כבר זכה ללא מעט ביקורות בעיתונות הישראלית, אבל דני מוג'ה מבקש להתבונן בו מזווית שונה מן האחרים, ולראות בו דברים שאחרים אולי החמיצו. דולב אמיתי הלך לצפות בסרטו של דוד וולך, "דוד אויערבאך", ומצא בו מכלול עצום של מרכיבים שאינם מפתיעים; ראשית, משום שסרטו הראשון של וולך, "חופשת קיץ", כבר הבטיח זאת, ושנית, משום שוולך טרח 17 שנה על הכתיבה והבימוי של סרטו החדש, כשהוא מתקן ומשפץ שוב, עד שהגיע לתוצאה המבוקשת. ואילו שמי זרחין, שהסינמטק מקדיש לו רטרוספקטיבה בחודש יוני, יוצא גם הוא בסרט חדש משלו, "חמדה", ולקראתו הוא התראיין אצל תום שובל – שיחה ארוכה, מפורטת, שבה מדובר לא רק על סרטו החדש, אלא גם על כלל עבודתו כבמאי.
חבר שמתמחה בקולנוע של המזרח הרחוק כתב לנו מלונדון, שאין מקום הולם יותר לשקוע בו ברגעים קשים מאשר הסרטים של יאסוז'ירו אוזו. גם בסינמטק תל אביב כנראה חושבים כך; לראיה, בחודש יוני תוצג רטרוספקטיבה קטנה של שמונה סרטי אוזו המאוחרים. אוזו, שנולד בשנת 1903 והלך לעולמו בדיוק שישים שנה לאחר מכן, הוא האיש שהקדיש את כל חייו לגינוני המשפחה היפנית, ליחסים בתוכה, לעימותים בין הדורות שמתחוללים בה, ולמצבה לפני מלחמת העולם השנייה ואחריה. הוא היה בעל סגנון ייחודי משלו: המצלמה תמיד ניצבה בסרטיו בגובה עיניו של מי שיושב על טאטאמי, היא נעה מעט, ואם אפשר, בכלל לא, המשחק מאופק, והעלילות של סרטיו הן בעיקר קולב שעליו תולים את מערכת היחסים העשירה כל כך בין הדמויות. הרבה יותר מזה אתם יכולים ללמוד ממאמרו של עופר ליברגל על יאסוז'ירו אוזו ובצפייה בכמה מסרטיו, במסגרת המחווה שמקדיש לו הסינמטק. למאמר שלו הוספנו עוד כמה מסרטיו של במאי זה, שהוא ללא ספק אחד מעשרת הקולנוענים הגדולים בכל הזמנים.
כתבות נוספות בגיליון שאולי יעניינו אתכם
כתב העת סינמטק
לכל הגליונותהאופציה האנושית
06.05.2024 / סינמטק
שיחה אחת, כמה תשובות וכמה הארות בעקבות "חמדה", סרטו החדש והיפהפה של שמי זרחין ומכלול יצירתו. הארה ראשונה: מרוב אהבה הקולנוע הישראלי ממעט לספק "גוף עבודה", משמע קונסיסטנטיות יצירתית של יוצר שמעמיד עולם קולנועי ושפה ייחודית שעוברת, מתגבשת, משתנה ומתפתחת. זהו מצב עשייה נדיר, בעיקר ל
לקריאהמי אמר על איתן גרין?
06.05.2024 / סינמטק
על "בתי אהובתי" של איתן גרין נכתב, שהוא סרט ריאליסטי אשר מתווך לנו מציאות באמצעים צנועים וכמעט לא-מורגשים, סרט של יוצר קולנוע המבקש להשכיח מאיתנו שמה שאנחנו רואים הוא בעצם סרט, ולכן אין בו איזכורים של סרטים אחרים. עוד נאמר, שאיתן גרין רחוק מנרקיסיזם, והוא נזהר מלהפנות את תשומת לב הצופים לע
לקריאהנשארים מעודכנים
הרשמו לניוזלטר ותקבלו מאיתנו עדכונים והמלצות על כל הסרטים והאירועים החדשים והכי מעניינים