בעקבות המחווה שנערכה בינואר בפסטיבל חיפה אנו גאים להקרין מחווה לסרטיהם של האחים יוצרי הקולנוע ויטוריו ופאולו טביאני.
המחווה בחיפה כללה חמישה מסרטיהם הבולטים: "אלונזנפאן", "בוקר טוב בבילוניה", "פאדרה פאדרונה", "לקדוש מיכאל היה תרנגול" ו"הלילה של סן לורנצו". אליהם הוספנו גם את "קאוס" שיוקרן רק בסינמטק תל אביב.
כבר מעל שישים שנה, על פני עשרים סרטים באורך מלא ושני סרטי טלוויזיה, האחים יוצרי הקולנוע ויטוריו ופאולו טביאני מסייעים להגדיר ולהעשיר את הקולנוע האיטלקי העכשווי.
האחים טביאני שואבים את ההשראה ליצירתם ממגוון של מקורות – הפוליטיקה האיטלקית, ההיסטוריה, הלהט שלהם לספרות, אהבתם לקולנוע, מקורותיהם הטוסקניים והאמונה הגמורה שלהם בכל הנוגע לקסם הטמון בסיפורים. כך הם מעצבים קאנון איטלקי ייחודי של סרטים מגוונים להפליא, אך יחד עם זאת בעלי תו מזוהה משלהם. הם מפגינים שאפתנות ראויה לציון בנושא שבו הם מתעסקים ובאמצעים הקולנועיים שהם מפעילים וממציאים (כולל שילוב אומנותי בין מספר רב של נרטיבים). בין התוצרים שהם מעניקים לנו נכללים סאטירה עכשווית לעילא, דרמה תקופתית אלגורית עוצמתית, סיפורי מלחמה קשים ואדפטציות ספרותיות המלאות בהומור שנון ושובב לספריהם של פירנדלו, טולסטוי, גתה, שייקספיר ועוד.
כבר מראשית הקריירה הקולנועית שלהם האחים טביאני היו מעורבים פוליטית. הם תמיד רואים את יצירתם כאמצעי להעמיד בספק את הממסד (הכנסייה, המדינה, הפשע המאורגן) וגם את הסתירות שברטוריקה האידאולוגית. לעיתים קרובות הם מתרגמים לדרמה אירועים מהחיים האמיתיים (כמובן בהשפעת אהבתם לרוסליני) ומהסביבה הספציפית שלהם, הכפרית על פי רוב – טוסקנה, סיציליה.
מלחמות וקונפליקטים (הן מהחיים האמיתיים והן בדיוניים), באיטליה ובמקומות אחרים, מככבים ביצירה שלהם ומספקים רקע אותנטי ומיידי שבו הם עוגנים את סיפוריהם, הן הפוליטיים והן האחרים.
קטע זה נלקח מתוך מאמר שנכתב בידי אדריאן ווטון, אוצר הרטרוספקטיבה של האחים טביאני במכון הסרטים הבריטי.
פאדרה פאדרונה | Padre Padrone סרטם השביעי של האחים טאביאני, שזכה בפרס דקל הזהב בפסטיבל קאן, הוא יצירה פוליטית-פיוטית, עיבוד לרומן האוטוביוגרפי של גאבינו לאדה. ילד קטן בסרדיניה עובר את ימיו כרועה, בבדידות מוחלטת, ובבורות מזהירה, תחת שבטה של האוטוריטה הפטריארכאלית המסורתית. כאשר בבגרותו זוכה הנער להשכלה ואף הופך לבלשן, מאבד האב מכוחו המאגי. לפי המסורת של הניאוריאליזם, מערב הסרט את המציאות הקשה בעולם הפנימי, ההזייתי של הגיבור. כאשר בלילות מוצא הנער המתבגר פורקן בעזרת כבשים, ידידותיו היחידות, נשמעת נאקת היישוב כולו, כמו מוסיקה עתיקה ועתירת חושניות.
הלילה של סן לורנצו | The Night of the Shooting Stars סרט אוטוביוגרפי של האחים טאביאני, על ילדותם בטוסקאנה, בתקופת מחלמת העולם השנייה. אנשי עיירה נאלצים לעזוב את בתיהם שמולכדו ע"י הנאצים. חלקם מתרכזים בכנסיה, אחרים יוצאים לחפש את הכוחות האמריקאים המתקרבים. הסיפור מקבל אופי אגדתי כאשר אמונותיהם ותפישות עולמם של אנשי העיירה מתערבבים במציאות, וזוכים לטיפול קולנועי קסום. הטרגדיה של אנשי העיירה הופכת למסה פילוסופית על סבל אנושי במלחמה.
קאוס | Kaos ב"קאוס" אנחנו פוגשים את האחים טביאני בשיאם כשהם מעבדים למסך שלושה סיפורים ואפילוג מאת הסופר והמחזאי הנודע לואיג'י פיראנדלו. הסיפורים מלאים בקסם, דרמה, אומללות ותקווה, ומתרחשים כולם באי הולדתו של פיראנדלו, סיציליה, בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20. הסרט שצולם באי, על רקע הנופים הפראיים של קרקע סלעית וחשופה, ספוג בנושאים שגדשו את יצירתו של פיראנדלו - מיתוס והיסטוריה, חוסר שוויון כלכלי ואפלייתן של נשים. הוא לא איבד מחינו עם השנים ונותר, היום כמו אז, יצירת מופת אפית, שזורחת מן המסך ומלווה בפסקול נהדר של ניקולא פיובאני.
אלונזנפאן | Allonsanfàn מסרטיהם הראשונים של האחים טביאני. 1816, האסיר הפוליטי והאריסטוקרט פולביו אימבריאני משתחרר מהכלא והרשויות מצפים להגיע דרכו אל חבריו המסתתרים במחתרת. אך הוא חוזר אל אחוזת משפחתו ואינו מעוניין לחדש את הקשר עם המורדים. חבריו מנסים ליצור איתו קשר והוא מתקשה להסביר להם שהוא אינו מתלהב כבר מהרעיונות הרדיקליים. אחותו מלשינה עליו לשלטונות כשנודע לה כי המורדים עומדים להגיע לאחוזה. החיילים הורגים רבים מהמורדים ואת אהובתו של פולביו שנמלט עם המורדים ללא התלהבות יתרה. הטביאנים יוצרים דיוקן מפוקח של אנטי-גיבור ציני ובוגדני המגולם לעילא ע"י מסטרויאני באחד מתפקידיו הגדולים. פסקול יפיפה של אניו מוריקונה.
בוקר טוב בבילוניה | Good Morning, Babylon שני אחים איטלקיים, נצרים לשושלת אמנותית עתיקה של משקמי כנסיות בטוסקאנה, מהגרים לארה"ב בימי השפל הכלכלי, במטרה להציל את העסק האמנותי המשפחתי (שיקום כנסיות) מפשיטת רגל. לאחר תלאות רבות נוחתים השניים בהוליווד האגדית כבוני תפאורות על הסרט האגדי של גריפית "אי סובלנות". סרטם האמריקני הראשון של האחים טאביאני, עוסק בקשר שבין האמנות הקלאסית האירופאית, המיוצגת ע"י הארכיטקטורה האיטלקית, לבין האמנות המודרנית, שנציגה כאן הוא הקולנוע האילם האמריקני בתור הזהב שלו.
הלילה של סן לורנצו | The Night of the Shooting Stars סרט אוטוביוגרפי של האחים טאביאני, על ילדותם בטוסקאנה, בתקופת מחלמת העולם השנייה. אנשי עיירה נאלצים לעזוב את בתיהם שמולכדו ע"י הנאצים. חלקם מתרכזים בכנסיה, אחרים יוצאים לחפש את הכוחות האמריקאים המתקרבים. הסיפור מקבל אופי אגדתי כאשר אמונותיהם ותפישות עולמם של אנשי העיירה מתערבבים במציאות, וזוכים לטיפול קולנועי קסום. הטרגדיה של אנשי העיירה הופכת למסה פילוסופית על סבל אנושי במלחמה.
לקדוש מיכאל היה תרנגול | St. Michael Had a Rooster השנה היא 1870 ואיטליה כולה סוערת מן האירועים שמובילים לאיחוד המדינה. ג'וליו מניירי, מוכר גלידה ואנרכיסט איטלקי, מוביל מרד קטן בעיר קטנה, נעצר ונשלח לכלא לשנים רבות. כאשר ישתחרר, ימצא ג'וליו שהעולם השתנה. האחים טביאני מעבדים למסך סיפור קצר של לב טולסטוי ומעתיקים את העלילה מרוסיה הצארית למרכז איטליה. התוצאה היא סרט תקופתי עשיר ומלא מחשבה, אגדה המעוגנת במציאות, שמשתמשת בעבר כדי לבחון את המציאות המורכבת (וסוערת לא פחות) של הפוליטיקה האיטלקית בשנות השבעים. הזדמנות נדירה לראות סרט מוקדם של האחים, שמוקרן כאן בעותק חדש ומשוחזר 4k.
פאדרה פאדרונה | Padre Padrone סרטם השביעי של האחים טאביאני, שזכה בפרס דקל הזהב בפסטיבל קאן, הוא יצירה פוליטית-פיוטית, עיבוד לרומן האוטוביוגרפי של גאבינו לאדה. ילד קטן בסרדיניה עובר את ימיו כרועה, בבדידות מוחלטת, ובבורות מזהירה, תחת שבטה של האוטוריטה הפטריארכאלית המסורתית. כאשר בבגרותו זוכה הנער להשכלה ואף הופך לבלשן, מאבד האב מכוחו המאגי. לפי המסורת של הניאוריאליזם, מערב הסרט את המציאות הקשה בעולם הפנימי, ההזייתי של הגיבור. כאשר בלילות מוצא הנער המתבגר פורקן בעזרת כבשים, ידידותיו היחידות, נשמעת נאקת היישוב כולו, כמו מוסיקה עתיקה ועתירת חושניות.
קאוס | Kaos ב"קאוס" אנחנו פוגשים את האחים טביאני בשיאם כשהם מעבדים למסך שלושה סיפורים ואפילוג מאת הסופר והמחזאי הנודע לואיג'י פיראנדלו. הסיפורים מלאים בקסם, דרמה, אומללות ותקווה, ומתרחשים כולם באי הולדתו של פיראנדלו, סיציליה, בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20. הסרט שצולם באי, על רקע הנופים הפראיים של קרקע סלעית וחשופה, ספוג בנושאים שגדשו את יצירתו של פיראנדלו - מיתוס והיסטוריה, חוסר שוויון כלכלי ואפלייתן של נשים. הוא לא איבד מחינו עם השנים ונותר, היום כמו אז, יצירת מופת אפית, שזורחת מן המסך ומלווה בפסקול נהדר של ניקולא פיובאני.