על פסטיבל קאן יכולתם לקרוא בשפע, במהלך השבועות האחרונים, בדיווחים על הסרטים שהוצגו שם, ובתיאורים מפורטים של הקומדיה המטורפת שליוותה את ההתנהלות במקום. הבעיה הייתה, שאמצעי הזהירות המופגנים שננקטו בשל מצב הקורונה התנגשו ישירות עם רצונו של הפסטיבל להוכיח שהוא בכל זאת האירוע הקולנועי החשוב של השנה, ושהאולמות מלאים עד אפס מקום. מנהל הפסטיבל אף טען בפומבי, שזה המקום הבטוח ביותר מפני הקורונה. מה לעשות, הפגנה לחוד ומציאות לחוד. הפסטיבל היה בסופו של דבר הצהרה פוליטית שביקשה להוכיח שהקולנוע אינו נכנע למצב העגום בעולם, אבל קשה לומר שהיו בידיו הכלים, כלומר הסרטים, שהביאו בשורה קולנועית חדשה כלשהי, כדי לשכנע שאכן, למרות הקורונה, עולם הסרטים לא נפגע.
הצד המעניין ביותר בכל זאת, השנה בקאן, היה סדרת כיתות אמן, שבהן ניתנה ההזדמנות לפגוש דמויות מוּכרות היטב מעולם הקולנוע ולהאזין לשיחות מרתקות שעסקו, לשם שינוי, אך ורק בקולנוע, ולא ברכילות שבדרך כלל מעניינת את תקשורת ההמונים. אנחנו מביאים בגיליון זה שלושה מן המפגשים הללו: עם ג'ודי פוסטר, השחקנית שלזכותה שני פרסי אוסקר, ואשר התקדמה בשנים האחרונות גם לעמדת מפיקה ובמאית; עם איזבל הופר, השחקנית העסוקה והמגוונת ביותר, לא רק בקולנוע, אלא גם בתיאטרון הצרפתי; ועם מאט דיימון, שחקן אמריקאי שהפך את עצמו לכוכב כאשר כתב (יחד עם חברו הטוב, בן אפלק) את התסריט ל"סיפורו של וויל האנטינג", וזכה בפרס האוסקר הראשון שלו על הופעתו בסרט זה. גם דיימון אינו רק שחקן ותסריטאי כיום, אלא גם מפיק, וקרוב לוודאי שיתחיל גם לביים בעתיד הקרוב. ועוד במאי שכדאי להכיר, הפיני יוהו קואסמאנן, שסרטו החדש, "תא מס' 6", זכה באחד הפרסים היוקרתיים ביותר בפסטיבל.
ומן הקולנוע הבינלאומי לקולנוע הישראלי. עופר ליברגל בחר לכתוב על סרטה העלילתי השני של השחקנית-במאית הדס בן ארויה, "מישהו יאהב מישהו", שהוצג לראשונה במסגרת הפנורמה בפסטיבל ברלין, והמשיך משם לפסטיבל קארלובי וארי. גדי רימר מדווח על הסרט התיעודי שזכה בפרס הראשון בפסטיבל דוק-אביב, "לילות קיץ", ועומד על הקשר האינטימי הקיים בסרט זה, ובסרטו הקודם של אוהד מילשטיין, "שבוע 23", לחייו הפרטיים של הבמאי. בין סרטי התעודה לסרטי העלילה נמצא הקולנוע של יגאל בורשטיין, עליו כותב דולב אמיתי, בעקבות הצגת "המיטות שלנו בוערות", סרטו החדש ביותר של הבמאי, תוך סקירה של כמה מסרטיו הקודמים, אשר הובילו אותו לחקור את מהות הקסם של הפאשיזם, המצוי והלא-רצוי.
תמונת שער: מתוך הסרט "לילות קיץ" של אוהד מילשטיין
כתבות נוספות בגיליון שאולי יעניינו אתכם
כתב העת סינמטק
לכל הגליונותאשה קטנה גדולה – שחקנית, במאית, מפיקה, זוכת אוסקרים: כיתת אמן עם ג'ודי פוסטר בפסטיבל קאן
25.08.2021 / סינמטק
ג'ודי פוסטר, שזכתה השנה בפרס מיוחד של פסטיבל קאן על הישגי הקריירה שלה, לא רק כשחקנית אלא גם כבמאית וכמפיקה, כבשה את לב הקהל המקומי מן הרגע הראשון שעלתה לבמה בערב הפתיחה, ופנתה אל היושבים באולם בצרפתית משובחת, שוטפת ומצוחצחת להפליא, תופעה נדירה ביותר אצל שחקנים אמריקאיים, שמעדיפים להתבטא באנגלית בלבד
לקריאהמלכת התיאטרון והקולנוע: כיתת אמן עם איזבל הופר בפסטיבל קאן
25.08.2021 / סינמטק
איזבל הופר היא יקירת פסטיבל קאן, אין בכך ספק. למעלה מ-20 סרטים בהשתתפותה נבחרו עד היום לתחרות הרשמית של הפסטיבל, היא זכתה פעמיים בפרס המישחק, מונתה פעמיים לחברת צוות השופטים של הפסטיבל, וכל הופעה שלה – והיא עובדת ללא לאות, לא רק בצרפת, אלא גם בארצות רבות, מקוריאה ועד הונגריה וארצות הברית – הופכת אוט
לקריאהנשארים מעודכנים
הרשמו לניוזלטר ותקבלו מאיתנו עדכונים והמלצות על כל הסרטים והאירועים החדשים והכי מעניינים