לחץ על לחצן ESC לפתיחת סרגל הנגישות עבור לתפריט הראשי דלג לתוכן דלג למפת האתר
היום בסינמטקהיום בסינמטק
close
היום בסינמטקהיום בסינמטק
שבועיים של הבמאים בקאן – וסרט ישראלי אין

שבועיים של הבמאים בקאן – וסרט ישראלי אין

המסגרת השנייה בחשיבותה בקאן, "שבועיים של הבמאים" – המאורגנת תחת חסות איגוד הבמאים הצרפתי – פרסמה גם היא את רשימת הסרטים שתוצג השנה במסגרת פסטיבל קאן והנה מסתבר עכשיו סופית שאם לא יקרה נס, תהיה זאת השנה השנייה ברציפות שאין סרט ישראלי באורך מלא באירוע הקולנוע המוביל בעולם. איך זה, על כך וודאי יהיו תשובות רבות ותירוצים רבים אבל עם העובדות עצמן קשה להתווכח.

מנהל "שבועיים של הבמאים", אדואר ויינטרופ, שעומד לפרוש השנה מתפקידו אחרי שבע שנים מוצלחות, יחזיר השנה לתכנית שלו כמה מן הבמאים שכבר הוצגו בה בשנים קודמות. סרט הפתיחה, "ציפורים נודדות" יגיע מקולומביה, חתום ע"י סירו גרה, שזכה לשבחים רבים על "חיבוק הנחש" (2015) שהגיע מ"שבועיים של הבמאים", עד למועמדות לאוסקר. את סרטו החדש הוא ביים יחד עם קריסטינה גאז'גו, שהייתה המפיקה בסרטו הקודם והנושא, איכרים ילידי קולומביה שמגלים בשנות ה-70 של המאה שעברה איך אפשר לעשות ממון מגידול וסחר במריחואנה, אבל בעת ובעונה אחת, איך זה מוביל להסתבכות בפשע ומלחמות בעולם התחתון. סרט הסיום הוא סרט איטלקי, "חינני מדי" של ג'אני זאנאסי, בו מגלמת אלבה רורוואכר, מן הכוכבות המובילות היום באיטליה, ארכיטקטית הנאבקת בשלטון כדי להציל עמק חמד שנועד ליפול טרף לקדמה התעשייתית.
לויינטרופ, חסיד של קולנוע דובר ספרדית, יש חטיבה לא מבוטלת של סרטים בשפה הזאת. חיימה רוזאלס, שהחל דרכו לפני 15 שנה ב"שבועיים של הבמאים", שב לשם עם "פטרה" על אמנית שיוצאת להתחקות על עקבות אביה המנוח, שלא הכירה מעולם. ממקסיקו, "קנה לי אקדח" של חואן הרננדז קורדון מספר על אב, מכור לסמים, המבקש למנוע מבתו המתבגרת את הסכנות שאורבות לבנות בגילה במציאות של ימינו. במאית ברזילאית בשם ביטריז סנייה עברה את הגבול לקולומביה, כדי לדון בסרטה "השתקנים" במקורות מלחמת האזרחים הקורעת את המדינה הזאת לגזרים מזה חמישים שנה. "גנב על אופנוע" של אגוסטין טוסקאנו הארגנטיני, עוסק בעבריין אלים שמבקש לחזור בתשובה ומגלה שזה לא עניין פשוט.

החטיבה המרכזית, ששה סרטים, מגיעה הפעם מצרפת עצמה. פיליפ פוקון, שסרטו הקודם, על אישה צפון אפריקאית שמנסה למצוא את מקומה בצרפת, "פטימה", אסף פרסים בכל העולם, עוסק הפעם בפועל מסנגל שנטש את משפחתו כדי לעבוד בבניין בצרפת. שם הסרט הוא "אמין". גיום ניקלו פורש לחלק אחר של האימפריה הצרפתית לשעבר ומספר ב"עד סוף העולם" על צעיר צרפתי (גספר אוליאל) שמסתבך במלחמת וייטנאם ויחסיו עם מתנחל צרפתי ותיק במקום (ג'ראר דפרדיה). גספר נואה שסרטיו האלימים והבוטים הפכו למעין נושא של פולחן, יביא את "פסיכה" (Psyche) על להקת רקדנים שמסוממת באורח מסתורי תוך כדי חזרה, וחבריה מאבדים כל שליטה על עצמם ועל מעשיהם. פייר סלבאדורי, שבתחילת דרכו נראה כמי שמתכוון לקריירה של סרטי איכות, עבר אחר כך לסרטים מסחריים יותר, יעמיד בסרטו החדש, "הצרה אתך", בלשית (אדל הנל) המגלה שבעלה המנוח, קצין משטרה, לא היה בדיוק אותה הדמות הראויה להערצת הציבור. ב"המהמרים" של הבמאית מרי מונז', טהר רחים הוא מהמר כפייתי שגורר את חברתו הצעירה לעולם ההימורים עם תוצאות הרות אסון לשניהם. הסרט הצרפתי השישי הוא "העולם שייך לך", הבמאי הוא רומן גבראס (בנו של קוסטה גבראס), במרכזו איש עולם תחתון שנכנס לצרות כשאמו מפסידה הון במשחקי מזל. בין המשתתפים בסרט, איזבל אדג'אני בתפקיד האם, ווינסן קאסל, שהופיע גם בסרטו הראשון, "יומנו עוד יגיע".
עוד בתכנית, סרט אמריקאי בודד (לעומת חמישה בשנה שעברה), "ללא עקבות" של דבורה גרניק על אב ובתו המבקשים להינתק מן העולם ולחיות בבדידות בחיק הטבע, הפקה בינלאומית עם השתתפות אמריקאית בשם "מנדי" ובה ניקולאס קייג' צד את האיש שהאחראי למות אהובתו, "רגע של פלוטו", סרטו הראשון מזה חמש שנים של הבמאי הסיני הוותיק מינג ז'אנג, שדן, לדברי ויינטרופ, "בסין של היום, בקולנוע, בפוליטיקה, בצמיחה האורבנית המטורפת ובחיי הכפר שלצדם".
סרט סרבי בשם "המשא" של אוגניין גלאבוניץ', על נהג משאית שנשלח עם מטען מסתורי מקוסובו לבלגרד לקראת סוף מלחמת הבלקן, סרט טוניסאי בשם "בני יקירי" של מוחמד בן עטיה על אב שיוצא לחפש את בנו אשר התנדב לאחד הארגונים הקיצוניים הלוחמים בסוריה, "כרמן ולולה" של הבאסקית ארנצ'ה אצ'בריה, סיפור אהבה בין שתי נשים על רקע הקהילה הצוענית שבה הן חיות, ושני סרטי אנימציה שאחד מהם, לפחות, נוגע לנו ישירות. "דרך סאמוני" של סטפאנו סאבונה האיטלקי הוא מעשה במשפחה פלסטינית מעזה שמבקשת לנטוע שוב את השדות שלהם אחרי שהופצצו ע"י צה"ל. "מיראי" סרט אנימציה הרבה יותר מסורתי מיפן, עוסק בילד שמתנחם על הולדת אחות קטנה שמושכת ממנו את כל תשומת הלב של ההורים בהפליגו לתוך עולם דמיוני פרטי משלו. הבמאי הוא מאמורו הוסודה הוותיק.
ושלא נשכח, הזוכה בפרס "כרכרת הזהב" שמעניקים ב"שבועיים של הבמאים" מדי שנה לדמות קולנועית מובילה שהתגלתה במסגרת הזאת, הוא מרטין סקורסיזה, שיגיע כדי לקבל את הפרס ולהראות שוב את "רחובות זועמים", הסרט הראשון שלו בקאן, שהוצג בשבוע הבמאים של שנת 1973.