לחץ על לחצן ESC לפתיחת סרגל הנגישות עבור לתפריט הראשי דלג לתוכן דלג למפת האתר
עשרה מ- 1999 | 2-26/10

עשרה מ- 1999 | 2-26/10

החודש נקרין סרטים שנוצרו בשנת 1999, הנחשבת לאחת השנים האיכותיות בקולנוע העולמי.

בנוסף למספר יצירות מופת שנוצרו והיו לאבני דרך בתולדות הקולנוע, היו כמה סרטים שאפשר להגדירם כמנבאים את פני הקולנוע והעולם שלנו בעתיד (כלומר 2019). הבחירה שלנו היא אקלקטית, אך מנומקת. זו הייתה השנה בה נפרדנו מסטנלי קובריק שנפטר לפני שעלה למסכים סרטו האחרון "עיניים עצומות לרווחה". לעומת זאת יוצרים חדשים פרצו את התודעה של הקולנוע העולמי: ספייק ג'ונז (והתסריטאי צ'רלי קאופמן) עם "להיות ג'ון מלקוביץ" שהשפיע על תפיסה של קולנוע בשנות האלפיים כמערב ז'אנרים ונטשטש בין מציאות ודמיון, מיאיקה טקשי היפני הדהים את באי פסטיבל רוטרדם עם "אודישן" הסוריאליסטי-סדיסטי, ובראד בירד, אשר בטרם הפך ליצרן להיטים של דיסני וזוכה האוסקרים עם "משפחת סופר" על ו"רטטוי"

יצר את "ענק הברזל" העדין והאנושי (והלא תאגידי) שנשאר לעד בזיכרון ילידי שנות התשעים. בנוסף מציין יום הולדת 20 "הכל אודות אמא" של אלמודובר (מהמחווה הנוספת שעורכים החודש). דיויד קרוננברג ניבא את המציאות הווירטואלית המסובכת שאנו חיים בה ב"אקזיסטנז" ואילו שני במאים יחסית ותיקים, ג'ים ג'רמוש האמריקאי עם "גוסט דוג" וטקשי קיטנו היפני עם "קיקוז'ירו" הביאו לנו טוויסט מעניין ומלא אנושיות על דמות הגנגסטר בקולנוע. ובמבט לאחור כדאי לבחון מחדש את אחד הלהיטים המסחריים של אותה השנה: הקומדיה הרומנטית "נוטינג היל" שבניגוד לסרטים דוגמת "אישה יפה", שבעידן ה-MeToo נראים מיושנים במקרה הטוב, נשארה מרעננת בגישה שהופכת את תפקידי הגברים-נשים בסרט. וכמובן אי אפשר בלי הסרט החשוב ביותר של השנה שבנוסף לחידושיו הטכנולוגיים המרהיבים הצליח לשלב בין אקשן לפילוסופיה – "מטריקס"
פיני שץ