לחץ על לחצן ESC לפתיחת סרגל הנגישות עבור לתפריט הראשי דלג לתוכן דלג למפת האתר
היום בסינמטקהיום בסינמטק
close
היום בסינמטקהיום בסינמטק
מלחמת הבכורות / 7.4.2018

מלחמת הבכורות / 7.4.2018

ביום חמישי הקרוב (12.4.2018) עומד מנהל פסטיבל קאן, תיירי פרמו להציג את רשימת הסרטים הכמעט סופית (שינויים יתכנו עד הרגע האחרון) שהוא בחר למסגרות הרשמיות של פסטיבל קאן. אבל השאלה הגדולה שמעסיקה את כולם עד שתצא ההודעה הרשמית, וגם אחר כך, עד לפסטיבל עצמו, היא מה יקרה עם הסרטים של ענקית האינטרנט נטפליקס מחזיקה בזכויותיהם

ביום חמישי הקרוב (12.4.2018) עומד מנהל פסטיבל קאן, תיירי פרמו להציג את רשימת הסרטים הכמעט סופית (שינויים יתכנו עד הרגע האחרון) שהוא בחר למסגרות הרשמיות של פסטיבל קאן. אבל השאלה הגדולה שמעסיקה את כולם עד שתצא ההודעה הרשמית, וגם אחר כך, עד לפסטיבל עצמו, היא מה יקרה עם הסרטים של ענקית האינטרנט נטפליקס מחזיקה בזכויותיהם. בהודעה קודמת, חזר פרמו והצהיר שכל עוד נטפליקס לא תיתן קדימות בהצפת סרטיה לבתי הקולנוע ותתעקש להוציא אותם מיד "און ליין", פסטיבל קאן לא יסכים להציג אותם במסגרת התחרות, שהיא כמובן המסגרת היוקרתית ביותר שם, אלא רק בהצגת אורח מחוץ לתחרות. יהיה שם פאר והדר, לא לדאוג, הוא הסביר, אבל מבחינתו, התחרות הרשמית של פסטיבל קאן שמורה לסרטי קולנוע בלבד. לפני שנה, כשנטפליקס בכל זאת השתתפה עם שני סרטים בתחרות ("אוקז'ה" ו"מסמכי מאירובץ"), האיגודים המקצועיים בצרפת זעמו,  אבל לדברי פרמו, אנשי נטפליקס נהנו כל כך לעלות על השטיח האדום שהשנה יסכימו לבוא גם אם סרטיהם יוצגו מחוץ לתחרות.

מסתבר שזה לא בדיוק כך. מנהל נטפליקס טד סאראנדוס, כבר הספיק להתבטא בנושא והביע פחות מהתלהבות מן הרעיון להשתתף בקאן כשחקן משנה. או במרכז או בכלל לא. ומכאן שחמישה סרטים עמם פלרטט הפסטיבל, "רומא" של אלפונסו קוארון, "נורווגיה" של פול גרינגראס, "עצור את החשיכה" של ג'רמי סולניה, "הצד האחר של הרוח", סרטו האגדי והאחרון של אורסון וולס, ששכב לא גמור למעלה מ-40 שנה ועכשיו, מסתבר, הוא כבר מוכן להצגה, וגם "יאהבו אותי אחרי מותי" של מורגן נוויל, סרט תיעודי על וולס, כל אלה, כנראה, לא יגיעו לקאן. לא שכולם היו מועמדים לתחרות, אבל אם עושים ברוגז, אז על כל החזית.

מי שהצטרף לעמדת קאן בהצהרה בלתי צפויה ופתח חזית נוספת הגד נטפליקס, הוא האיש שמסמל הצלחה מסחרית בעיני הוליווד, סטיבו שפילברג בכבוד ובעצמו. שפליברג טען בראיון לטלוויזיה הבריטית שאם בנטפליקס לא מוכנים להקדים סרטים בבתי קולנוע לפני שהם עולים "און ליין", אז מן הדין שיחדלו לחזר אחרי פרסי האוסקר, כפי שעשו עד עכשיו וילכו לחפש כבוד בפרסי "אמי" שמיועדים להפקות טלוויזיה. במאי ידוע נוסף שהצטרף לאותה העמדה הוא הבריטי כריסטופר נולן ("דנקרק", "האביר האפל"), שהלין על היחס המזלזל של נטפליקס בבתי הקולנוע ובכך, טען, מונעים מסרטיהם הזדמנות גדולה לזכות בחשיפה הנכונה ביותר.

התשובה של הקולנוענים המשתפים פעולה עם נטפליקס, אמנם לא נאמרה בקולי קולות, אבל נלחשת כל הזמן מאחורי דלתיים סגורות, מה לעשות שכאשר במאים רבים אינם מוצאים בתי הפקה שיתמכו בסרטיהם, הם נאלצים להגיע לנטפליקס גם אם עליהם לוותר על בתי הקולנוע. לא נעים, אבל יותר טוב מלא כלום.