לחץ על לחצן ESC לפתיחת סרגל הנגישות עבור לתפריט הראשי דלג לתוכן דלג למפת האתר
היום בסינמטקהיום בסינמטק
close
היום בסינמטקהיום בסינמטק
לזכרה של ערה לפיד

לזכרה של ערה לפיד

ערה לפיד, עורכת סרטים. כל סרט מסתיר בתוכו את סודות עריכתו. התוצאה המוגמרת, ככל שהיא שלמה ומושלמת יותר, מעלימה את הררי ה- Rushes, חומרי הגלם המצולמים, ממנה נוצרה, מקשה לדמיין את הסרטים האחרים שהיו אולי חבויים שם

אצל ערה לפיד התהליך הזה הוקצן ע"י רישום מדוקדק של כל החומר שצולם והשארתו עד כמה שניתן "בתמונה" במקום למהר ולצמצם אותו כדי ליעל את העבודה. לכך התווסף אצלה, בין כיכולת מולדת ובין כנטייה נרכשת, שחרור כמעט מלא מהשפעתן של תבניות מוכנות מראש. יכולת לראות את החומר המצולם מנקודת האפס שלו מעבר לתסריט, להצהרת הכוונות, לתפיסות קולנועיות שולטות, לשגרות ומוסכמות של עריכה. דבר שהיה מפתיע אותי שוב ושוב בעבודתה כעורכת, גם בסרט האחד שעשינו יחד וגם בסרטים הרבים שבהם ליוויתי אותה כבן זוגה בחיים. מי שאם רצה בכך, אם לא, היה עד לחיפוש האינטנסיבי שלה אחר הצורה, המהלך, הסרט הנכון המסתתר שם. עיסוק מבוקר עד ליל, תרתי משמע. מדברת על כך, גם בתום יום העריכה, עם עצמה, עם בני משפחתה, הולכת לישון עם הדבר וקמה לא פעם עם חלום שבו פתרה בעיית עריכה קשה לפיצוח עמה נאבקה כל אותה העת.

כן, ערה הייתה, כמו עורכות ועורכים אחרים מסוגה, קולנוענית, אמנית, יוצרת באמצעות עריכה. עבודת נמלים בשילוב השראה אמנותית וידע קולנועי רחב ומעמיק, עבודה עם ולעיתים גם, כנגד, בחירוף נפש, הבמאי, או הבימאית למען הסרט שבסופו של דבר יהיה שלהם, קודם כל שלהם. יוצרת קולנוע ומורה מוערכת, שרבים, כה רבים, בקולנוע הישראלי זוכרים אותה, על פי עדותם שלהם, כמתווה דרך וכנוסכת השראה. מי שבעולם של לחצים פוליטיים ומסחריים, – שהקולנוע במיוחד, כה פגיע להם – מייצגת נאמנות מוחלטת כמעט לאמת האמנותית שלה.
חיים לפיד