לחץ על לחצן ESC לפתיחת סרגל הנגישות עבור לתפריט הראשי דלג לתוכן דלג למפת האתר
היום בסינמטקהיום בסינמטק
close
9.12.18 9.12.18 - ראשון
היום בסינמטקהיום בסינמטק
close
9.12.18 9.12.18 - ראשון
העיתונות לא תאהב זאת | 23.3

העיתונות לא תאהב זאת | 23.3

series
מה שאתם רואים בתמונה זה המוסד המכובד המכונה השטיח האדום: המכובדים הצועדים לכיוון מדרגות אולם הכניסה לארמון הפסטיבלים וההמונים צובים מסביב לבהות במפורסמים ולהתבשם בזוהרם. תמונה אופיינית של פסטיבל הסרטים בקאן, שהחל מן השנה, תישלל מן העיתונות הסוקרת את הסרטים

כפי שכבר פורסם קודם לכן, מנכ"ל הפסטיבל, תיירי פרמו, החליט שאינו מוכן עוד להראות את הסרטים לעיתונות ולו גם שעה אחת לפני הצגת הגאלה הרשמית. זאת כדי שלא יתפרסמו ביקורות שעשויות לקלקל בטרם עת את מצב הרוח של האורחים הנכבדים שמציגים את הסרט. אי לכך, הוא כבר יצא בהודעה רשמית לדרך שבה הוא ישנה את סדרי העולם של הפסטיבל.

הצגות הגאלה ייערכו גם בעתיד בשעות שבע ועשר בערב (בערך, תלוי באורך הסרטים). אבל במקום הצגות העיתונות בערב שלפני הגאלה או בשעות הבוקר שלו אותו היום אבל כמה שעות טובות לפני הגאלה עצמה,  ישונו לחלוטין. הסרט המוקדם יותר של הערב יוצג לעיתונאים במקביל, אבל בדיוק באותה השעה, באולם אחר. ואילו הסרט המאוחר, זה שהצגתו צריכה להתחיל רק בשעה 10 בערב, ייחשף בפני העיתונאים רק למחרת בבוקר. כלומר לא לפני אלא אחרי ההצגה לקהל המוזמנים. היכונו לזעקות מחאה, להצגות סתר וסודיות ולמחאות נמרצות. איגוד המבקרים הצרפתי יצא במחאה על הפגיעה בזכויות חבריו, בטענה שלוח זמנים כזהב יעכב את הביקורת. היא תגיע באיחור, התקשורת תעדיף לסקר את הפסטיבל באמצעות תמונות וכתבות רקע בלבד וחוות הדעת הביקורתית עצמה תוזנח. אבל מי אומר שלא זאת בדיוק כוונת הפסטיבל?

 תיירי פרמו

אם לא די בכך, פרמו גם הכריז שהוא עומד לאסור בתכלית האיסור את צילומי ה"סלפי" שרבים מהסקרנים המצטופפים לצד השטיח האדום, נהגו לחטוף עם מי מן הסלבריטאים שהיה מוכן לכך. כל החובבנות הזאת אינה מציגה את ההוד וההדר של האירוע במלוא תפארתו, ולכן פרמו אינו מוכן יותר להרשות להמונים לחטוף חלק מן העוגה של הצלמים המקצועיים. איך בדעתו לכפות את החוק הזה בעידן הטלפונים הסלולאריים, לא ברור עדיין. אבל בהתחשב במספר הסדרנים והשוטרים שעומדים לרשות הפסטיבל, יש להניח שפתרון קריאטיבי יימצא בקרוב.

ועוד בסדרת הכרזות פרמו לקראת קאן 2018. בשנה שעברה התעוררה מהומה סביב הצגתן של שתי הפקות עליהן הייתה חתומה ענקית האינטרנט נטפליקס, "אגדות מאירוביץ´של האמריקאי נח באומבך ו"אוקז'ה" של הקוריאני בונג ג'ון-הו. נטפליקס כידוע מתעקשת להציג את הפקותיה אך ורק למינויים שלה ולא בבתי הקולנוע, ואילו איגוד בעלי בתי הקולנוע בצרפת, שנמנה על המממנים המובילים של הפסטיבל, דורש שכל סרט שנכלל בתחרות הרשמית, יגיע למסכי הקולנוע במדינה. פרמו החליט השנה שיכלול עוד בתחרות סרטים, לא של נטפליקס ולא של מפיקה אינטרנטית אחרת (כמו "אמזון" למשל), אלא אם כן יסכימו להעביר את הסרטים האלה גם להפצה בבתי הקולנוע. אם לא יסכימו, יוכלו לקוות, במקרה הטוב, להצגה מחוץ לתחרות.