לחץ על לחצן ESC לפתיחת סרגל הנגישות עבור לתפריט הראשי דלג לתוכן דלג למפת האתר
המועמדים – רשימה שנייה | מאת עדנה ודן פיינרו

המועמדים – רשימה שנייה | מאת עדנה ודן פיינרו

הוליווד, השומרת אמונים להצלחות, בעיקר כשמדובר ברצון ללכת בעקבותיהן, לא יכלה להתעלם מן ההתלהבות שעוררה "רפסודיה בוהמית" על חייו של פרדי מרקיורי. וקאן, היודעת להקשיב היטב למה שקורה בהוליווד, לא תוכל, כנראה, להתעלם מן הביוגרפיה הבאה של כוכב על בעולם הרוק, אלטון ג'ון. הסרט, רוקטמן (Rocketman), כבר מוזכר כמועמד בטוח לפסטיבל, בתנאי שאלטון ג'ון יוכל לפנות לעצמו כמה דקות על מנת להגיע להצגה החגיגית. בלי שטיח אדום זה לא יכול ללכת. במאי הסרט, דרך אגב, הוא השחקן הבריטי דקסטר פלטשר שהיה אחראי להשלמת "רפסודיה בוהמית" אחרי שהבמאי הראשון, ברייאן סינגר נשלח הביתה.
המקורבים לפסטיבל מלחשים שסרט אמריקני נוסף, כנגד כל האויבים (Against All Enemies), חביב במיוחד על המנהל האמנותי של קאן, תיירי פרמו. הסרט משחזר את סיפורה של השחקנית המנוחה ג'יין סיברג ("עד כלות הנשימה") שנחשדה באמריקה משום עמדותיה הפוליטיות והייתה למטרת מעקב קבועה של המשטרה הפדרלית . קירסטן סטיוארט, שהופיעה לאחרונה כמעט מדי שנה על בדי קאן, מגלמת את התפקיד הראשי, ואילו בנדיקט אנדריוז האוסטרלי, המוכר בעיקר בזכות עבודותיו בתיאטרון, אחראי לבימוי.
עוד אמריקאי, אם כי קשה לדעת עד כמה טובים סיכוייו להיכנס לתחרות הרשמית, ואולי יציעו לו מסגרת משנה, הוא ג'ים ג'רמוש שחוזר לעסוק בנושא חביב עליו, זומביס. לקראת סרטו החדש, המתים אינם מתים (The Dead Don't Die), הוא אסף את חבר נאמניו, ביניהם אדם דרייבר, טילדה סווינטון, קלואה סביני, ביל מאריי וסטיב בושמי, צוות שקשה להתעלם מן הברק שיעלה על השטיח האדום. מסוללת כוכבים נוספת יפגיז ווס אנדרסון: סרטו, האיגרת מצרפת (The French Dispatch), שלושה סיפורים מקבילים על כתבים אמריקניים בפריס, מקבץ יחד את ביל מאריי, לאה סיידו, טימותי שלאמה, סאורסה רונן, טילדה סווינטון, וילם דפו, בניסיו דל טורו, אדריאן ברודי ועוד. ישנה כאן רק בעיה קטנה, לא ברור אם הסרט כבר מוכן, ומאחר שתאריך הבכורה המיועד הוא 2020, יכול להיות שהמפיצים לא ישמחו לשחרר את הסרט לפני כן.
הבמאי הצ'יליאני, פבלו לאריין, הוא אורח מעט קבוע בכל הפסטיבלים הגדולים, כאשר יש לו סרט חדש שהוא יכול להציע. והחידוש הפעם הוא אמה (Ema), על אימוץ שנכשל והזוג שחיי הנישואין שלו עולים על שרטון. גאל גרסיה ברנאל (שהופיע גם בסטירה הפוליטית של לאריין, "לא") מגלם את התפקיד הראשי בסרט לצד שחקנית הטלוויזיה הצ'יליאנית הפופולרית מריאנה לויולה. ועוד מאמריקה הלטינית, סרט ברזילאי בשם נץ הלילה (Nighthawk – Bacurau ) של קלבר מנדונזה פיליו, מי שעורר התפעלות בקאן, לפני שנתיים עם סרטו הקודם, "אקוואריוס". הפעם מדובר בסרט שונה לחלוטין, סיפור מתח על במאי של סרטי תעודה הנוסע לעיירה רחוקה כדי לצלם שם סרט ומגלה שהשלווה במקום רק אחיזת עין המסתירה אמת מפחידה הרבה יותר. סוניה בראגה ("דונה פלור נשואה לשניים") שהופיעה גם בסרטו הקודם של מנדונסה פיליו, חוזרת לעבוד אתו, ולצדה אחד הכוכבים המפורסמים ביותר של סרטי האימים באירופה, הגרמני אודו קיר. לסרט שני במאים, לצד מנדונסה פליו גם ז'וליאנו דורנלס.

ומה אפשר עוד לצפות מצרפת? ברונו דימון, במאי יוצא דופן ומיוחד במינו, עשוי להציע את החלק השני שלו לחיי ז'אן ד'ארק, ז'אן (Jeanne), אחרי שהחלק הראשון, שהוצג כסרט מוסיקלי כביכול, עורר חילוקי דעות רבים מלווים בכישלון מסחרי מוחלט. סדריק קאהן, במאי שרבים מעריצים בצרפת, מעמת את קתרין דנב ועמנואל ברקו (שהיא לא רק שחקנית אלא גם במאית) בסיפור על התנגשות בין אם לבתה דווקא בסיום ההולדת של אימא. שם הסרט יום הולדת שמח (Joyeux Anniversaire). סלין שיאמה, במאית ותסריטאית נמרצת, בחרה לשוב למאה ה-18 ולספר על ציירת שנאלצת, נגד רצונה, לצייר דיוקן של נערה לפני כלולותיה. התפקידים הראשיים ב-דיוקן של צעירה אחוזת להבות (Portrait de la jeune fille en feu) הם בידי הכוכבת האיטלקית ולריה גולינו )"הון אנושי") ואדל הנל ("הנערה האלמונית"). הבמאית האיראנית מריאן סטראפי ("פרספוליס"), שערקה ויושבת כבר שנים בפריס, השלימה סרט חדש, רדיואקטיבי (Radioactive) על חלוצי מחקר האטום הצרפתיים מארי ופייר קירי, דווקא עם שחקנים דוברי אנגלית, רוזמונד פייק (Gone Girl) וסם ריילי, בשני התפקידים הראשיים. ואיך אפשר בלי להזכיר את הסיכוי לקרנה מיוחדת של שנות החיים היפות ביותר (Les plus belles annees d'une vie), סרטו החדש של קלוד ללוש בן ה-80, שהוא המשך שלישי, אחרי 52 שנה, ל"גבר ואישה" (1967), הסרט שהעניק לללוש את כל תהילתו. הוא הצליח לשכנע את שני השחקנים שהחזיקו את הסרט הקודם, ז'אן-לואי טרינטיניאן (היום בן 89) ואנוק אמה (בת 87) שיחזרו לעמוד מול המצלמות למרות כל החרדות שלהם, את עלילת הסרט הוא מסרב לספר לעיתונות, עד כדי כך שהוא שוקל אפילו לא להכין לו טריילר. הצגתו עשויה להיות בדיוק מסוג החגיגות שפסטיבלים חיים עליהם.
שני סרטי נשים ממזרח אירופה מופיעים גם הם ברשימות רבות של מועמדי קאן. אחד מהם הוא כולל הכול (All Inclusive) של מלגוז'טה שומובסקה, וכל מה שהיא מוכנה לומר על סרטה הוא שנושאו הוא נשים. ממש כמו שלושת סרטיה הקודמים, שכולם הוצגו דווקא בברלין, וגם עניינם היה נשים. שומובסקה ביקרה לפני שנה בפסטיבל ירושלים ושימשה כשופטת בתחרות הסרטים הישראליים. את הסרט השני עשתה הבמאית ההונגרייה אגנס קוצ'יש (Fresh Air), שמו של הסרט החדש הוא עדן (Eden) ועסוקו באישה שאלרגית לכל דבר שבעולם, ומשום כך נאלצת לחיות בגפה, בבידוד מוחלט.
עוד במאית שכל סרטיה דוברים כמעט בלחש אבל רכשו לה מעריצים רבים. פרה ראשונה (First Cow) של קלי רייכארדט ("ונדי ולוסי") עוקב אחרי צייד פרוות במאה ה-19 היוצא למסע כל הדרך לסין וחזרה, כשמאחורי תלאות הדרך, רייכארדט מבקשת להעביר את מערכת היחסים הסבוכה שבין המערב למזרח, הממשיכה להיות אקטואלית גם היום.
אשר למזרח הרחוק, קשה כמובן להתעלם מן הבמאי היפני הוותיק קיושו קורוסאווה, אורח שקאן מסרבת להחמיץ ולו סרט אחד משלו. אחרי סרט אחר שניסה לביים בצרפת ללא הצלחה גדולה ("דאגרוטיפ" – 2016) הוא חזר הביתה, עשה כבר סרט אחד בשם "לפני שניעלם" שהוצג כמובן בקאן לפני שנתיים ועכשיו השלים את עד סוף העולם (To the End of the World) העוקב אחרי השינויים שחלים באישה שיוצאת למסע ממושך לארץ רחוקה. ואילו מתאילנד, אבל לא בדיוק מתאילנד, עשוי להגיע סרט חדש של אפיצ'אטפונג ווראסתאקול שזכה כבר בעבר לדקל הזהב על ההפלגה המטפיזית שלו בסרט "הדוד בונמי". הפעם הוא יצא מן המולדת, אפילו גייס לראשונה כוכבים בינלאומיים וצילם בקולומביה סיפור על אישה סקוטית, אותה תגלם טילדה סווינטון, שנודדת במקום ומתחילה לשמוע ואחר כך לראות מראות שאינם קיימים. שם הסרט זיכרון (Memoria).
בראש הרשימה הסינית, נמצא כמובן ז'אנג אימו עם שנייה אחת (One Second), שעלילתו מתרחשת בימי המהפכה התרבותית, המוצגת מנקודת המבט שלא קוסמת, מן הסתם לשלטונות בסין. בשנים האחרונות נהגו לראות בז'אנג אימו איש ממסד המתמחה בסרטי קונג פו ציוריים ומלהיבים אבל חסרי צביון פוליטי. הפעם, הסרט שאמור היה להיות מוצג בפסטיבל ברלין לפני חודש, בוטל ברגע האחרון בשל תירוצים שונים, מצד אחד טענו שלא הושלם, מצד שני היו שמועות עקשניות שהצנזורה מסרבת לאשר אותו. עוד מסין, דיאו אינאן, שזכה לפרס בברלין בדוב הזהב על מותחן בשם "Black Coal, Thin Ice" (2014). לקאן הוא מקווה להביא את אגם אווזי הפרא (Wild Goose Lake) על היחסים שבין מנהיג כנופיית אופנוענים לאישה המבקשת להשתחרר מכבלי משפחתה.
לו יא, במאי סיני שהתעמת כבר פעמים רבות עם השלטונות בשל הנושאים הפרובוקטיביים שהוא בוחר והדרך שבה הוא מטפל בנושאים אלה, חוזר לעיין בפרק מן ההיסטוריה. הפעם ב-מעשיה של שבת (Saturday Fiction) בשנחאי 1941 וסיפורה של שחקנית תיאטרון (גונג לי) המועסקת על ידי שירותי הביון של המערב ולצדה אוסף שלם של שחקנים מטייוואן, יפן, גרמניה וצרפת. לו יא הסתבך בעבר עם הצנזורה אחרי שני סרטים שהוצגו בקאן, "ארמון הקיץ" (2006) ו"קדחת האביב" (2009) והסרט שהציג רק לפני שנה בטורונטו, "משחק צללים" עדיין ממתין לרישיון הקרנה בבית. ועוד מן המזרח, טפיל ((Parasite של הקוריאני בונג ג'ון-הו ("רכבת הקרח", "האורח") שביקר בקאן רק לפני שנתיים עם "אוקז'ה". עוד קנדידטים, ברשימות הבאות.

(23.03.2019)