לחץ על לחצן ESC לפתיחת סרגל הנגישות עבור לתפריט הראשי דלג לתוכן דלג למפת האתר
close
24.05.19 24.05.19 - שישי
הכרכרה והערפל | מאת עדנה ודן פיינרו

הכרכרה והערפל | מאת עדנה ודן פיינרו

זוכרים את ג'ון קרפנטר? זה שהיה לפני לא כל כך הרבה שנים אלוף סרטי האימים (ליל המסכות, הערפל, היצור ועוד רבים אחרים) ומקביל הוסיף לא מעט סרטי מדע בדיוני גדושי פעילות (הבריחה מניו יורק, איש הכוכבים ועוד)? זה שהפך את קורט ראסל ואת ג'יימי לי קרטיס לכוכבים? זה שכתב גם את התסריט וגם את המוסיקה לרוב הסרטים שלו ולעתים אפילו שיחק בהם?
ובכן, יכול להיות שיש מי ששכח אותו, הרי הוליווד מייצרת כל הזמן אלופים חדשים, אבל יש מי שלא שכח זה איגוד הבמאים הצרפתיים שאחראי למסגרת היוקרתית של פסטיבל קאן הידועה בשם "שבועיים של הבמאים". המסגרת הזאת מחלקת בכל שנה, מאז 2002, פרס קריירה יוקרתי הנושא את השם "כרכרת הזהב". זה שם אחד הסרטים המקסימים ביותר של הקלאסיקן הצרפתי ז'אן רנואר ובין הזוכים בפרס, בשנים עברו, אפשר לציין את קלינט איסטווד, נאני מורטי, נורי בילגה ג'ילאן, אניאס וארדה, ג'יין קאמפיון, אקי קאוריסמאקי, וורנר הרצוג או מרטין סקורסיזה. הקיצור, פרס יוקרתי לכל הדעות. השנה, החליטו ב"בשבועיים של הבמאים" להעניק את הפרס לג'ון קרפנטר.
וכל זאת למה? על כך שכל אחד מסרטיו הוא הנאה צרופה, בחלוקה המתוחכמת שלו בין מה שהמצלמה רואה בסרטיו ומה שהוא מותיר לדמיון של הצופה, בהומור האכזרי שלו, הדמיון הפורה והתבונה שבתסריט, ביצירתיות של פסי הקול שהלחין, הצלחה בזכות עצמה בצרפת, בכישרון הנדיר שלו להמציא בכל פעם מחדש את המשמעות של אימה בקולנוע. זהו בערך הניסוח המסביר מדוע נמצא קרפנטר ראוי לפרס היוקרתי.
קרפנטר, כיום בן 71, בן למשפחה של מוסיקאים (אביו היה ראש מחלקת המוסיקה באוניברסיטת קנטאקי) שגם הוא החל דרכו בתחום המוסיקה ואף הקים להקת בשם "Coupe de Ville" כשמו של מודל מכוניות פופולארי באמריקה, להקה שבין חבריה היו עוד שני במאים לעתיד, טומי לי ואלאס וניק קסטל. הוא זכה לפרס אוסקר על סרטו הקצר תחייתו של ברונקו בילי (1970), וארבע שנים לאחר מכן ביים עת סרטו העלילתי הראשון, כוכב אפל (1974).
בשנים האחרונות, נדמה כאילו כוכבו קצת דעך בהוליווד ואינם מצליחים לשחזר את הצלחות הקופה של סרטיו המוקדמים. "לאחרונה, נראה לי שהצופים לא בדיוק קלטו את הסרטים שלי. הכנסות הקופה מעידות על כך. יתכן מאד שהסרטים לא היו מושלמים אבל וודאי שלא היו ראויים ליחס המזלזל שבהם זכו" הוא אמר בראיון. אשר לדעת הביקורת, הוא הסביר "הביקורת בצרפת רואה בי אוטר, בגרמניה מעריכים אותי כקולנוען, בבריטניה מומחה לסרטי ז'אנר ובאמריקה, אני סתם בטלן". הפרס שיוענק לו השנה בקאן מוכיח שלפחות לגבי הצרפתים, קרפנטר צודק.
(30.3.2019)