לחץ על לחצן ESC לפתיחת סרגל הנגישות עבור לתפריט הראשי דלג לתוכן דלג למפת האתר
היום בסינמטקהיום בסינמטק
close
היום בסינמטקהיום בסינמטק
דון קיחוטה עדיין נלחם עם טחנות הרוח

דון קיחוטה עדיין נלחם עם טחנות הרוח

מעללי "האיש שהרג את דון קיחוטה", הסרט שטרי גיליאם טרח, בישל, אירגן והזיע עליו למעלה מעשרים שנה – כולל כמה ניסיונות הפקה בדרך שכשלו – עדיין לא הגיע אל המנוחה והנחלה. פסטיבל קאן הודיע שלמרות הסיבוכים המשפטיים סביב הבעלות על הסרט, שנידונים בבתי המשפט בצרפת, הם בכל זאת מתכוונים להציג אותו כסרט הנעילה של הפסטיבל.

הסרט הוצע להם על ידי הבמאי עצמו כשהוא נישען על חברת הפקה אחת שתמכה בו, קינולוגיה, וחברת הפצה צרפתית בשם אוסיאן (Ocean). "היינו מודעים לבעיות המשפטיות סביב הסרט", טוענים מארגני הפסטיבל, "אבל כאשר הזמנו אותו, איש לא הביע התנגדות".
ועוד, הם הוסיפו בנימה של סיפוק עצמי: "כאשר שניים מן הבמאים שנציג בפסטיבל לא יורשו כנראה ע"י ממשלותיהם להגיע לקאן (הכוונה לג'פאר פנאהי האיראני ולקיריל סרברניקוב הרוסי), כאשר הסרט הקנייתי שבחרנו, "ראפיקי", נאסר ע"י הצנזורה במולדתו, חשוב יותר מתמיד לזכור עד כמה חיונית התמיכה שלנו. זאת הייתה מאז ומתמיד המדיניות של פסטיבל קאן ואין שום כוונה לשנות אותה".

מי שאינו מרוצה כלל מן ההחלטה הוא המפיק הפורטוגזי פאולו בראנקו שכבר התעמת בעבר פעמים מספר עם הנהלת קאן. ברנקו שטוען כי הסרט שייך לחברה שלו, "אלפאמה", ושהפסטיבל מתעלם בשחצנות מתנשאת מהחלטות בית המשפט, ומבקש להזכיר לפסטיבל שאילולא עמדה חברת "אלפאמה" נחרצות לצד גיליאם במהלך ההפקה, גם בימים שבהם איש לא רצה לשמוע על הפרויקט, הסרט עצמו לא היה קיים והפסטיבל לא יכול היה להציג אותו. "מוטב שקאן יזכור כי ללא המפיקים שנוטלים על עצמם את כל הסיכונים הכלכליים הכרוכים בהפקת הסרטים, לא הייתה לכל הפסטיבל הזה זכות קיום". עכשיו, יושבים שני הצדדים, בטוחים בצדקתם ומתכוננים לקראת פגישה בבית המשפט, ביום ב' הקרוב.
מי שנהנה בינתיים מכל המהומה, זה הסרט עצמו, שמקבל מנה הגונה של יחסי ציבור עוד לפני שמישהו זכה לראות אפילו את הטריילר.