מחווה ליאסוז'ירו אוזו
בחודש נובמבר 2023 תכננו לציין 70 שנה ליציאת סרטו החשוב ביותר של יאסוז'ירו אוזו "סיפור טוקיו" ו-60 שנה למותו של הבמאי, ולהקרין 7 סרטים נוספים מהפילמוגרפיה העשירה שלו. המלחמה דחתה את הפרויקט ואנחנו לא ויתרנו. החודש (יוני 2024) נקרין 8 סרטים בולטים מבין עשרות הסרטים של אוזו ובנוסף את הסרט התיעודי עליו מאת וים ונדרס "טוקיו גה". את ההקרנה הראשונה של "סיפור טוקיו" תלווה הרצאת מבוא של הבמאי תום שובל. בנוסף יוקרנו הסרטים הבאים: "אביב מאוחר", "קיץ מוקדם", "טעמו של תה ירוק מעל האורז", "אביב מוקדם", "דמדומי טוקיו", "עשבים צפים", "סתיו מאוחר".
בכתב העת של הסינמטק מתפרסמים שני מאמרים על אוזו – של עופר ליברגל ושל דן פיינרו. בנוסף אנחנו משתפים את מאמרו של עופר ליברגל מאתר "סריטה" משנת 2012 (מתפרסם באדיבותם של עופר ו"סריטה") מדוע הפך יאסוז'ירו אוזו לבמאי של במאים? (עופר ליברגל)
המעבר של ורטיגו למקום הראשון במשאל המבקרים של המגזין Sight and Sound לא צריך להיות הסיפור המרכזי. מפתיע בהרבה, בוודאי "חשוב" יותר מבחינה קולנועית, הוא המעבר של סיפור טוקיו (Tokyo Story) למקום הראשון בקרב הבמאים, כאשר בסקר הקודם הוא אפילו לא נכנס אצלם לעשיריה.
יש משהו מפתיע מאוד בבחירה שלו לסרט הגדול ביותר, בין היתר משום שדומה כי הבמאי שלו, יאסוז'ירו אוזו (Yasujirō Ozu), פעל ביקום קולנועי מקביל משלו. קשה למצוא לו ממשיכים בקולנוע של ימינו, או לפחות לא בקולנוע שלי יצא להכיר. בקולנוע היפני של השנים האחרונות, אוזו נוכח לא כמשפיע, אלא כנושא לפארודיות. טאקשי קיטאנו, למשל, לעג בסרטו Glory to the Filmmaker! לאהדה לה זוכה אוזו במערב, לפני שפתח בגרסה קומית מוחצנת של סגנונו של אוזו. וים ונדרס ביים סרט דוקומנטרי בחיפוש אחר אוזו, אבל הקולנוע העלילתי שלו, המבוסס על מסע, חיפוש אחר שינוי ותנועות מצלמה – נראה כסתירה סגנונית. אקי קאוריסמקי וקלייר דני הם גם מעריצים מושבעים ואצלם יש, בחלק מן הסרטים, דמיון סגנוני מסוים. אבל דומה כי עיקר הקסם של אוזו הוא בהיותו בלתי ניתן לחיקוי. זהו קולנוע אישי מאוד אשר דומה והוא מתקיים בעולם משלו, שואף לערכים משלו, יופי משלו וקצב משלו. בעוד רוב הבמאים נרתעים מקלישאות, אוזו חוגג אותן. הקולנוע שלו נהנה לחזור על אותם נושאים, על אותן עלילות, כמעט על אותן סצנות החוזרות בכל סרטיו בוריאציה קלה.
מבט על שמות כמה מן הבולטים בסרטיו נותן את התמונה: אביב מאוחר, אביב מוקדם, קיץ מוקדם, סתיו מוקדם, אחר צהריים סתויי, סוף הקיץ – כאילו אוזו הפך לבמאי לאחר שלא הצליח לפתח קריירה בשירות המטאורולוגי היפני. אבל עבור אוזו, החיים הם מחזוריים כמו עונה והוא לא מתלונן על האכזריות שלהם, אלא רק מתאר את המצב, ברגעים של החריגות הקטנות מן המסורת, מן הקיום שתמיד היה ותמיד יהיה.
אוזו מתאר חברה אכזרית, אך הוא עושה זאת בעין אוהבת ולא ביקורתית. הזקנה, נושא החוזר כמעט בכל סרטיו, היא קשה אך הכרחית. האישה היא סוג של מלאך אימהי המשרת את הגבר, גם כאשר מדובר בנערה המשרתת את אביה. שחקנים נודדים אינם חלק מן החברה, גם כשהם אוהבים וגם כשהם מולידים ילדים הנשארים במקום בודד. הוא מציג לעיתים פערי מעמדות אך לא מאבקי מעמדות. יש אצלו שאיפה לשינוי, אך היא חזקה פחות מן הנאמנות למסורת, לקיים. אוזו מהלל את החיים הפשוטים כפי שהם, את הכמיהה לכל דבר ככמיהה שיופיה הוא בכך שהיא נותרת בלתי ממומשת.
לכן, ככל הקריירה שלו התקדמה, הסיפורים נהיו פשוטים יותר, חזרו על עצמם עד לנקודה בה אוזו עסק במוצהר ברימייקים לעצמו. תנועות מצלמה, אשר ניתן היה למצוא בסרטיו המוקדמים, נעלמו. המצלמה נותרה יותר ויותר בעמדה המועדפת עבור אוזו – בגובה הישיבה של היפני המסורתי. אירועי מפתח התרחשו יותר ויותר מחוץ לפריים, או שסופרו בדיעבד. אוזו התמקד בפרטים הקטנים של החיים: מבט על אהובה מן העבר, אכילת אורז, קושי בפתיחת דלת נעולה. כל סיקוונס אצלו מתחיל עם מספר רב של שוטים מכוננים של הסביבה, לרוב בלי דמויות, כאילו הוא מנציח את זירת ההתרחשות ולא את המתרחש.
אוזו הוא אמן של צמצום, של איטיות ושל ויתור על מלודרמה, אבל ככל שמתעמקים בסרטיו מגלים בהם דרמה עצומה. אין ספק, דרושה לא מעט סבלנות על מנת לצלול לסרטיו, אבל ברגע שעושים זאת, מגלים עולם עשיר ומדויק להפליא. עולם בו כל חיוך הוא באמת חיוך, גם כאשר הוא מבטא יותר דלות מעושר ויותר כאב מאושר. הקולנוע שלו מרגיש כמבט על עולם זר לחלוטין, אבל הוא גם מרגיש כמבט על כנות מוחלטת ואמינה, דבר נדיר הרבה יותר בנוף הקולנועי, בייחוד בנוף הקולנוע ה"אמנותי".
לכן אוזו הוא במאי שבמאים אוהבים יותר מן הקהל הרחב. כי הוא מדיוק מאוד, עושה את מה שהוא צריך בלי קישוטים. ואם הוא כבר מוסיף עוד אלמנט (כגון שימוש בצבע בסרטיו האחרונים) הוא משתמש בו בצורה פונקציונלית להפליא. הוא במאי נדיר המסוגל לרגש בזכות העמדות מצלמה פשוטות (ואין אצלו העמדות מצלמה מורכבות) והוא לא מנסה להרשים אף אחד או להתיישר למה שהקהל מצפה ממנו. הוא פועל רק עבור עצמו. הוא לא מנסה לקסום לקהל המערבי על ידי הצגה של יפן שלא באמת קיימת. ואני יודע זאת רק מפני שבמשך רוב הקריירה שלו סרטיו לא הופצו במערב כי חשבו שאין להם קהל, אפילו לאחר שיוצרים יפנים אחרים פרצו לתודעה רחבה.
השאלה למה דווקא סיפור טוקיו מכל סרטיו של אוזו, היא שאלה מורכבת יותר. ייתכן כי חלק מן הסיבה לכך היא שזהו הסרט הידוע ביותר שלו, הסרט שהוא לרוב המפגש הראשוני עם הבמאי. תשובה אחרת תהיה שבסרט הזה בכל זאת יש קצת יותר עלילה, מגוון רחב יותר של דמויות וכמה מן הסצנות הכי מרגשות בקריירה של אוזו. רק אל תצפו ממני לתאר מה מתרחש בהן, כי לא מתרחש הרבה – אישה עומדת בשדה וילד רואה אותה, רכבת נכנסת לתחנה, הבת הצעירה חוזרת מבית ספר. דברים כאלו.
בסרט זה, כמו בכל סרטיו, אוזו עסק בנושא שמדבר ליוצרים רבים, למרות שהוא לא נוח לקהל לעיתים: זקנה ומוות. או חמור מכך: זקנה וחיים, לאחר שהמשפחה כבר התרגלה לחיים בלי ההורים. אוזו מתאר עולם אכזרי מאוד, אך הוא עושה זאת בהערכה לכל הדמויות ועל ידי מציאת רגעים של חסד במקומות לא צפויים. בסרט זה, הארוך מרוב סרטיו, יש מקום רחב יותר לרגעי החסד.
אבל נדמה לי שעבור מעריציו, דווקא בסרטים האחרים, בהם מתרחש אפילו פחות, יש יותר קסם. כזה הוא אביב מאוחר בו אישה שכבר הייתה אמורה להתחתן לא רוצה לעזוב את בית אביה האלמן, למרות מחזרים לא מעטים ולמרות שדומה כי האב כבר מוכן לנטישה שלה, שתהיה המוות עבורו. זאת לעומת סיפור טוקיו המציג זוג קשישים הנע מבית עם מספר ילדים אשר רובם נטשו ועובר מן הכפר לעיר הגדולה, ולכמה רגעים גם לעיר אחרת. זה יחסית הרבה עבור מי שביקש לכתוב על מצבתו רק את המילים "לא כלום". הקולנוע של אוזו הוא קולנוע של לא כלום, של העדר, של שום דבר. אבל זה לא כלום עשיר מאוד.
אביב מאוחר | Late Spring נוריקו היא בת 27 ועדיין גרה עם אביה האלמן סומיה. נוריקו זה עתה החלימה מהמחלה שבה חלתה בזמן המלחמה והשאלה המתבקשת עולה: מה קורה עם נישואין? כולם – אביה, דודתה, חברתה – משכנעים אותה לחפש זוגיות. אך נוריקו מרוצה מחייה כמו שהם. רוצה להישאר לגור עם אביה ולטפל בו. דודתה לא מוותרת ומארגנת לה שידוך ומגבשת תוכנית שתשתכנע את נוריקו שאביה יכול להסתדר לבד.
אביב מוקדם | Early Spring סרטו הארוך ביותר של אוזו. סיגויאמה, איש עסקים נשוי בן כשלושים פלוס , עדיין מתאבל יחד עם אשתו מאסאקו על מותו של בנם הצעיר. הפרנסה והעבודה הם מאבק מתמיד במשפחה וגם בסביבתם הקרובה. מחלות נפוצות, טיפול רפואי יקר מדיי והמוות באוויר, כשלכמעט כל משפחה יש קרובים שנספו במלחמה. וטרנים מתאספים מדי פעם לערבים של שתייה והיזכרות ב"ימים הטובים". בתוך כל הלחץ הזה סוגויאמה מתחיל רומן עם מזכירה צעירה בחברה בה הוא עובד. אוזו מציג מבט לא מתפשר על החברה היפנית ומעביר ביקורת הן על המסורת הדקדנטית והן גם על המודרניזציה.
דמדומי טוקיו | Tokyo Twilight מלודרמה משפחתית אופיינית לאוזו. סוגיאמה הוא בנקאי בטוקיו שגר עם שתי בנותיו המבוגרות טאקאקו ואקיקו. הוא גידל אותן לבד אחרי שאשתו נטשה את המשפחה מזמן. הוא דואג לבנותיו. טאקאקו עזבה את בעלה יאסואו מבלי לספר לו ועוברת לגור אצלו עם בתה בת השנתיים. אקיקו, סטודנטית לאנגלית מבלה עד מאוחר בלילות. דודתן מנסה למצוא לה שידוך. המשפחה לא מודעת על הקשר שלה עם סטודנט קנג'י. כשאמן, קיסאקו, אותה חשבו למתה, חוזרת במפתיע זה משפיע עמוקות על שתי הנשים הצעירות ועל התפיסה שלהן את מערכות היחסים שלהן.
טעמו של תה ירוק מעל האורז | The Flavor of Green Tea over Rice טאֵקו, בת למשפחה מבוססת, נישאה למוקיצ'י בהמלצת אביה. זה כבר כמה שנים שהם חולקים בית: הוא מרוכז בעיקר בעבודתו, והיא הולכת ומשתעממת. השרטון הראשון מגיע כשאחייניתה של טאקו מסרבת להתמסר לנישואים המאורגנים שכופה המשפחה, וזוכה בתמיכת הדוד. לאחר שמוקיצ'י נשלח מטעם עבודתו לאורוגוואי, העניינים מאיימים להסתבך עוד יותר. יאסוז'ירו אוזו הענק מעבד למסך סיפור שכתב ב-1940, ומגיש יצירה קלילה ורצינית בעת ובעונה אחת, סרט מעודן הגדוש באבחנות על חיי נישואים ובהשפעות של הוליווד הקלאסית. אוזו עצמו לא אהב את הסרט ואף התבטא בשלילה בעניינו, אולם הקהל...
סיפור טוקיו | Tokyo Story "סיפור טוקיו", סרטו המפורסם ביותר של אוזו, נחשב לאחת מיצירות המופת של הקולנוע העולמי. זוג קשישים מדרום יפן מגיע לטוקיו כדי לבקר את שני צאצאיו הנשואים. הבן והבת טרודים בחיי היומיום ואין להם זמן לטפל בהוריהם. קבלת הפנים החמה לה הם זוכים בעיר הגדולה היא מצד אלמנת בנם שנהרג במלחמה. מן האנקדוטה הצנועה הזו צמח אחד הסרטים הגדולים וההומניים ביותר בתולדות הקולנוע - יצירת מופת הגוברת על הפערים התרבותיים והמנטליים בין יפן למערב. אוזו מצליח להגיע כאן לידי שלמות סגנונית וליצור סרט כל כך אמיתי, כל כך נכון, שאינו מניח לצופה גם ימים רבים אחר...
סתיו מאוחר | Late Autumn אלמנה מחפשת בעל לבתה הצעירה, אלא שהבת משוכנעת כי האם רוצה להתחתן שנית ובעצם דואגת לעצמה בלבד. "רציתי להראות חיים אשר נדמים מסובכים, אך מתבררים כפשוטים מאוד" אמר אוזו על "סתיו מאוחר", סרט שהוא בעצם רימייק ל"אביב מאוחר". השחקנית הנפלאה סטסוקו הארה שבסרכט המוקדם גילמה את הבת מגלמת כאן את דמות האם. כמו תמיד, אוזו יוצר סרט רגיש והומאני, עשיר בהומור ובעל יופי חזותי מהמם.
עשבים צפים | Floating Weeds קומאג'רו מנהיג להקת שחקנים כושלת. באחד הכפרים הוא עומד לפגוש שוב אקסית שלו. בנם המשותף הוא גבר צעיר, עובד בסוכנות הדואר, כלל אינו מודע כי האיש לו הוא קורא "דוד" הוא אביו. הפילגש הנוכחית של קומאג'רו כועסת על סוד אבהותו של אהובה, ומחליטה לגלות זאת לבנו. כמו בכל הפילמוגרפיה של אוזו, גם כאן שאלת המחויבות והאהבה בין בני משפחה מניעה את העלילה. גם כאן, הדרמות הגדולות מוגשות בסגנון מאופק ושלו. המצלמה נמוכה, אינה נעה, והרגשות אינם נערמים על המסך אלא בלב הצופים.
קיץ מוקדם | Early Summer נוריקו כבר בת 28, אבל עדיין גרה בבית הוריה עם אחיה, אשתו ושני ילדיהם. המחשבות על נישואין ממנה והלאה, אך קרוביה דוחקים בה למצוא שידוך. גם המעסיק שלה חושב שהגיע זמנה להתמסד, ואף מציע כמועמד את אחד מחבריו – איש עסקים שזוכה לתמיכת הסובבים. אבל נוריקו לא נכנעת ללחצים, ולבסוף אף תמצא עצמה בזרועותיו של הגבר האחרון שבו חפצה משפחתה.