הבה ננסה להימלט לכמה רגעים מן המציאות הקודרת, זו שנוחתת עלינו מכל מהדורת חדשות שהיא, וזו בדמות כבשן לוהט המקבל את פנינו מדי בוקר. אז מה יש לנו להציע בגיליון החדש של כתב העת שלנו? קודם כל כמה הצצות לסרטים דוקומנטריים שאין להם קשר ישיר לְמה שאנו חווים כיום.
ראשית, פגישה עם במאי דוקומנטרי, אבנר פיינגלרנט, שמקדיש לכל אחד מסרטיו לא פחות משנתיים-שלוש, כי מה שנמצא מסביב לנושאים שבהם הוא עוסק חשוב לא פחות מן הנושא עצמו, ולמעשה מהוה חלק בלתי-נפרד ממנו. בסרטיו הקודמים הוא עסק בנושאים ישראליים. הפעם, בסרט "האחו הקטן", הוא מַפנה את המצלמה אל חווה קטנה בגרמניה שבה אנו פוגשים שלושה דורות של נשים, ואת העבר לצד ההווה. בשיחה עם גדי רימר מסביר פיינגלרנט איך הוא בוחר את הנושאים שבהם הוא עוסק, איך הוא מפתח אותם, ואיך מתנהלת מערכת היחסים שלו עם הדמויות האמיתיות שהוא מציג בפני צופיו.
סרט תיעודי שני, הפעם לא-ישראלי, מתמקד באיליה נסטאסה, גיבור לאומי ברומניה, ולו רק בשל הקריירה המזהירה שלו כשחקן טניס והיותו קונדס חסר מעצורים. בשנות ה-70 של המאה שעברה הוא היה הטניסאי מספר אחת בעולם, לפי רשימות איגוד הטניס העולמי, שרק אז החל לפרסם את הדירוג שלו. את הסרט עשה במשך כמה שנים המפיק והבמאי הרומני טודור ג'ורג'יו, שנסע בכל רחבי העולם כדי לראיין כמה מן השמות המפורסמים של הספורט הלבן (שבמציאות כבר איננו לבן כל כך), ולשמוע מה דעתם על מי שהיה "הילד הרע" האגדי שעיצבן ושיעשע אותם גם יחד.
ומכאן, לפגישה מפסטיבל קארלובי וארי, עם האורח המיוחד שהגיע אליהם השנה. סטיבן סודרברג, אחד הבמאים הפורים ביותר בקולנוע האמריקאי, התגלה לעולם עם סרט בשם "סקס, שקרים ווידיאוטייפ" שזכה בפרס "דקל הזהב" בקאן. סרטו הבא, מיד אחרי זה, "קפקא", מעין שילוב בין חייו ליצירתו של מי שהיה אולי הסופר המשפיע ביותר במאה הקודמת, עבר כמעט בלי משים, אולי משום שהבמאי היה רק 29, הנושא נחשב ליומרני מדי, והכל הציעו לו לעסוק בדברים קרובים יותר ללבו. מאז חלפו 35 שנים, סודרברג, שעשה בינתיים סרטים כמו "טראפיק", "חיי עם ליבראצ'ה", "ארין ברוקוביץ'", "צ'ה", ואת כל שלושת סרטי המתח על דני אושן וחבורתו, ונוסף על כך גם סדרות טלוויזיה וסרטים תיעודיים, כתב ספרים על קולנוע, והיה דמות דומיננטית כיושב ראש איגוד הבמאים האמריקאי, החליט ליטול כמה מסרטיו הישנים ולהעניק להם ברק חדש. בין היתר עשה זאת עם "קפקא" משנת 1991. במקביל, השנה ציין פסטיבל קארלובי וארי 100 שנה למותו של פראנץ קפקא, בהצגת סדרה מרתקת של סרטים המבוססים על כתביו. בין היתר הוצגו, זה בצד זה, "קפקא" המקורי ו"מר נף", התוצר של העריכה החדשה של סודרברג: הבמאי לקח את צילומי הסרט הישן, קיצץ ממנו 22 דקות, החליף דיאלוגים בכותרות, שינה מוסיקה, ושיפץ את הגוונים הקודרים של הצילומים (גם בשחור-לבן וגם בצבע). על הסרט החדש, וכן פרקים נבחרים מתוך כיתת האמן שנערכה לכבודו בפסטיבל, ועסקה בדרך שבה הוא מפרק בעיות כדי ללמוד איך להרכיב אותן מחדש, בדיווח מפסטיבל קארלובי וארי.
זהו בינתיים. קריאה נעימה לכולכם.
תמונת הקאבר: איליה נאסטסה (משמאל) ויון ציריאק כפי שהם נראים היום
כתבות נוספות בגיליון שאולי יעניינו אתכם
כתב העת סינמטק
לכל הגליונותאדון קפקא ומר נף
18.08.2024 / סינמטק
בסוף שנת 1989 זכה בחור אלמוני בשם סטיבן סודרברג, אז בן 26 בלבד, בפרס "דקל הזהב" עבור סרטו הארוך הראשון, "סקס, שקרים ווידיאוטייפ". ה היה סרט עצמאי, קטן וללא כוכבים, שנעשה הרחק מהוליווד, על פי תסריט שסודרברג עצמו כתב במהלך חופשה של שבוע, בכתב יד, על נייר של בלוק מכתבים. מאותו רגע ו
לקריאהסטיבן סודרברג בקארלובי וארי
18.08.2024 / סינמטק
כאשר זכה הסרט "סקס, שקרים ווידיאוטייפ" בפרס "דקל הזהב" בפסטיבל קאן 1989 היה במאי הסרט, סטיבן סודרברג, בן 26 בלבד, הבמאי הצעיר ביותר עד היום שזכה בפרס זה. בשנת 2000 הוא היה מועמד לשני פרסי אוסקר עבור שני סרטים נפרדים באותה שנה, "ארין ברוקוביץ" ו"טראפיק", ואז הי
לקריאהנשארים מעודכנים
הרשמו לניוזלטר ותקבלו מאיתנו עדכונים והמלצות על כל הסרטים והאירועים החדשים והכי מעניינים